Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27a77n 65N84o34v34á16k 6574464956693

A mimochodem, jak jste přišel na myšlenku, že výstavbou a podporou OZE ustane výroba z uhlí? Vždyť sami Němci nic takového nehlásají. Jejich deklarované cíle jsou jasné a jejich cílem je 80% OZE v roce 2050. S uhlím nebo zemním plynem se počítá. Mezitím hrdě hlásím v prvním kvartálu 2014 meziroční pokles spotřeby černého uhlí o 9%, hnědého skoro o 5% a zemního plynu o 25%. A to byla zima, čas jejich nejlepších kšeftů.

0/0
9.6.2014 17:30

P43e46t72r 68N31e83j44e13d16l67ý 3433533898900

Tak na to sem nepřišel já, ale někteří zelení chytrolíni, v článku je nazývám "zastánci OZE". Jsem rád, že se shodnome na tom, že elektroenergetika bez fosilů je pitomost a ani v DE se o tom neuvažuje, čímž ovšem musíme vyřadit z naší diskuze jistou část řekněme zeleného spektra, které tak rádo hovoří na téma 100% OZE.

Pokud už se zmiňujete o DE plánech pro 2050, celkem by mě zajímal váš názor na dovoz "zelené elektřiny" 123,3 TWh (20% spotřeby) ve 2050 ze zahraničí. Už jsem o tom psal před 3/4 rokem (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/287686/Prechod-nemecke-energetiky-k-obnovitelnym-zdrojum.html).

Ohledně meziročního poklesu spotřeby uhlí, tak bota začne Němce tlačit, až budou odstavovat JE, které produkuji momentálně 15% v baseloadu.

0/0
9.6.2014 20:58

J66a11n 63N38o74v70á58k 6284724386143

To mě těší, že se alespoň na něčem schodneme. Bez fosilních paliv to ještě dlouho nepůjde. Každopádně považuji za správné "ujídat jim chlebíčka" a výhledově si nechávat jen ty nejlepší uhelné a plynové elektrárny na ladění detailů.

Jinak 100% pokrytí OZE bych blíže rovníku neviděl vůbec nereálně. Ale bude to kontinuální proces na desítky let.

Těch 123 TWh dovezené elektřiny bych viděl jako relikt DESERTECu, to už je ovšem dnes dost mrtvé téma.

S tím odstavováním jádra máme asi stejný názor, že dříve by mělo jít "na odstřel" uhlí, ale Němci s ním prostě mají psychologický problém a s tím nahrazováním myslete na to, že to odstavování se bude dít postupně příštích 10 let, to je sice z pohledu výstvby GW elektráren co by dup, ale pro menší zdroje je to dlouhá doba. Před 10 lety nikdo nevěděl, co je bioplynová stanice, dneska je divný prasečák nebo kravím bez ní.

A baseload už jim často dnes dost překáží, pokud chtějí pokračovat v nastoleném trendu, tak se jim ještě dlouho budou hodit pološpičkové a špičkové fosilní zdroje, ale baseload je na odpis.

0/0
10.6.2014 14:12

P49e67t27r 88N58e24j82e14d34l92ý 3443673908840

No 100% OZE pro větší městskou nebo dokonce průmyslovou aglomeraci považuji za čistě teoretický koncept, nicméně teoretické práce na toto téma jsou známy, necháme si tedy předvést, co bude za x-desítek let.

DESERTEC byl mrtev už v době narození. Přenos 15 GW z Afriky do Evropy linkami EHV 1000 kV DC ne že byl byl technicky zcela nereálný ale ekonomicky neufinancovatelný (navíc Arabové to chtěli financovat z cizích peněz:-)) a především reálně nepostavitelný - dokážete si představit ty obstrukce nejrůznějších chytrolínů při plánování tísíců km nových linek z Afriky až do Holandska? No a "arabské jaro" to dorazilo. Teď 20 let do severní Afriky noha západního investora nevstoupí, pokud to nebudou "erární" peníze, např. z EU. 

Baseload je výsledkem technického vývoje v energetice, který započal v podstatě už v r. 1896 zprovozněním Teslovy/Westinghousovy elektrárny na Niagara Falls. Nicméně teoretické koncepce "zrušení" baseload a nahrazení decentralizovanou energetikou a smart grids jsou rovněž známy, necháme si rovněž předvést, co bude za x-desítek

let.

0/0
10.6.2014 20:34

J81a23n 55N22o22v82á34k 6744934666333

Jen bych doplnil, že ve velkolomu Garzweiler bylo odepsáno 300 miliónů tun uhlí, které se už pálit nebude. To omezuje životnost dolu do cca roku 2025 nebo se jedna z dvou jmenovaných elektráren bude muset zavřít (asi Frimmersdorf).

Právě zmíněný Vattenfall jako pilotní projekt přestavuje hnědouhelnou elektrárnu Jaenschwalde na pološpičkový provoz (jako aktuálně úplně vypnutý Neurath), aby doplňovala výrobu z větru a Slunce.

0/0
9.6.2014 17:21

P51e29t71r 34N20e25j72e43d63l80ý 3263263248560

Tady moc nechápu k čemu směřujete. Proto snad ale provozovatel chte ten důl rozšířit, protože ten důl a jednu z elektráren zavřít nechce?   Jinak důl by měla kontrolovat RWE Power AG, která jej od r. 2006 rozšiřuje o 48 km2 (Garzweiler II), protože by chtěla vytěžit 1,3 mld tun až do r. 2045.

Omlouvám se za poněkd osobní dotaz, ale jak vaše křestní jméno, tak i příjmení jsou nejběžnější v ČR, Nejste ten diskutér, který u minulého článku tvrdil, že systémové služby budou poskytovat stovky/tisíce malých kogeneračních jednotek a že akumulační systémy nejsou v decentralizované energetice nutné?

0/0
9.6.2014 21:22

J52a59n 48N65o96v32á42k 6724524916573

Z toho těžebního pásma Garzweileru II si můžete dát hned čtvrtinu dolů, ty zásoby jsou rozhodnutím zemské vlády odepsané a těžit se prostě nebudou.

0/0
10.6.2014 14:18

P12e15t60r 54N79e74j73e59d64l16ý 3943213798230

Takže jsme si to vyjasnili. Jedná se tedy o Abbaugebiet IV rozšířeného dolu Garzweiler II s 300 mil. tun. To je bylo ale zmiňováno v článku - "částečné omezení  území vyhrazeného pro rozšiřování těžby ze strany zemské vlády NRW". Pokud to mám kvantifikovat, tak zbývají rozšiřované zóny I-III s 1 miliardou tun do 2030 (nikoliv 2025). V tom případě si já osobně myslím, že důl uživí obě elektrárny (Frimmersdorf cca 20 mil tun rok), Neurath F/G 2x820 t/hod. + staré bloky A-E.

Jinak to odepsání zásob v ABG IV mě připomíná Územní limity v severních Čechách usnesením vlády ČR 444/1991. Teď už o jejich prolomení mluví už i ministři vlády ČR. Nicméně uvidíme tak za 5 let, jak v DE, tak v ČR.

0/0
10.6.2014 20:23

J76a70n 33N36o14v65á95k 6414644686333

Příjmení si nevyberete a jméno bych si změnit mohl, ale biřmovat se kvůli tomu nenechám, mě se líbí být Honzík. Ale jinak jsem to já.

A s těmi akumulačními systémy to upřesním, nejsou nutné více, než v konvenční fosilně-jaderné velkoenergetice. Přečerpávačky mají aktuálně v Německu ten problém, že už prakticky neexistuje cenový rozdíl mezi cenou elektřiny ve špičce a mimo ni, takže teď musí najít jiný ekonomický model. Jednoduché napouštění v noci a vypouštění během dne a večer už moc nefunguje. Bude se muset přejít na něco nového, složitějšího.

0/0
10.6.2014 14:26

P84e19t95r 44N89e78j76e78d76l18ý 3203223888830

Už jsem to rovněž zjistil, každý máme identifikační číslo :-)

K akumulačním systémům bych chtěl především doplnit, že jejich úkolem je m.j. "nafutrovat el. do zásoby" při okamžité nadprodukci OZE, protože jinak v době výrobních špiček nebudete mít jinou možnost, než je prostě vypnout.

Už teď mají v DE 80 GW v OZE a chtějí dále stavět (hodně), takže je otázkou relativně krátkého času, kdy se jim už soustavy nevejdou (už teď se to stává - čím dál tím častěji) a ani nebudou moci exportovat, protože narazí na omezení mezistátních přenosových linek . Navíc Holanďani a další mají omezovací transformátory s příčnou regulací (PST), které rovněž připravují v PL a u nás rovněž. 

Jednoduše se domnívám, že decentralizovaná energetika a akumulace jsou siamská dvojčata, která nelze oddělit.

0/0
10.6.2014 20:28

P16e52t66r 58K50r57a48t68i51n29a 1611186464476

Pěkné. Je zajímavé, jak se úspěšně daří zeleným zavírat oči před realitu a ještě mlžit i pro ostatní. (Já vím, většina lidí neví "vo co go" a tak když se to patřičně podá, spolu s  fotkou nějakého mrtvé stromu nebo ještě lépe mláděte ledního medvěda, tak se nechá přesvědčit každý druhý.)

Škoda, že nejde nějak oddělit sítě OZE a klasickou, dávat elektřině nějaký průkaz původu a pak, ať si každý odebírá, co chce - "špinavou" (z pohledu zelených i jadernou) a nebo zelenou, samozřejmě, že každý by nesl adekvátní náklady. Pak by se ukázalo, jak moc jsou lidi přesvědčení o spáse Evropy, světa a vesmíru za pomoci OZE.

0/0
8.6.2014 19:50

J35a60n 69N49o90v31á94k 6654764256733

www.nanoenergies.cz

0/0
9.6.2014 19:20

P37a27v41e13l 15H66e57k 8447526973231

Kvalitní článek, díky.

0/0
8.6.2014 18:10
Foto

J38a82n 24R20ý84z25n66a75r 4811806413380

Díky za zajímavé informace.

0/0
8.6.2014 12:48

L53a25d47i69s30l67a87v 50N74á50d83v23o39r16n65í46k 6624135737936

..díky..některé mé informace to docela doplňuje....

+1/0
8.6.2014 11:16
Foto

O49t22a32k86a35r 80S46e78k97l 4101423925940

Nemá to Frau Merkel jednoduché. Nepředvídatelná a těžko opakovatelná havárie japonské JE "nahrála" německým zeleným a urychlila omezení jaderné energetiky v Německu , prakticky až k nule. Podle mnohých odborníků i Járy Cimrmana.- nedobrá , zlá věc.

Putinovy politické kotrmelce destabilizují pro budoucnost odběr plynu z RF. Exkancléř a nyní Putinův kamarád Schroeder sice hodně ovlivní, vše ale  ne.

To jsou problémy Němců. Jaký energetický mix nám namíchá naše koalice ? Uvidíme , optimista moc nejsem. Snad neskončíme pod diktátem zelených u liščího ohonu a ebonitové tyče.:-)

+3/0
8.6.2014 11:15

P88e87t86r 66N95e37j76e63d56l47ý 3873973108790

Tak němečtí zelení začali ovlivňovat mediální prostor již po havárii v Three Mile Island, po havárii v Černobylu výrazně vystoupaly jejich preference a vstoupili do zemských parlamentů a následně i do spolkovéhoi parlamentu. A Fukušima už dorazila dlouholetou mediální exhibici, v které už se vůbec racionálně nediskutovala technická podstata příčin havárií. Nicméně to je prostě fakt a Němci si budou muset již brzy vyřeit náhradu za JE.

Uvidíme, jaký bude další vývoj ohledně plynu. Putin zatím velmi obecně hovoří o případném omezení dodávek plynu přes UKrajinu, ale nikdy se natvrdo nevyjádřil, že by chtěl DE přiškrtit Schroederovo dítě Nord Stream, nicméně samozřejmě technicky má prostředky dodávky přerušit, Němci mohou spoléhat pouze na sílu svých peněz za plyn, které by Putin nedostával.

Z pohledu ČR to podle mého znamená zabývat se v en. koncepci i variantami dříve více či méně pouze teoretickými, tj. že bude nutné řešit výpadky dodávek plynu třeba i v řádu mnoha měsíců (když by RU šlo do tvrdé politicko-ekonomické konfrontace s EU).

+1/0
8.6.2014 11:33
Foto

O77t58a29k23a78r 17S47e87k40l 4921603445490

Máte pravdu, Nord Stream pod Baltem byl budován právě proto, aby se eliminoval vliv Ua. Ten plynovod by Putin zastavil až jako poslední.

Já chtěl pouze poukázat na jednu věc. Němci či Rakušané jsou v mnohem lepší situaci v souvislosti s energetickou koncepcí než ČR.

Jednak mají alternativu - OZE - větrníky na Baltu ,nebo třeba hydro na alpských řekách. Mohou si dovolit omezit JE až tak, že si nechají stát na ukázku hotovou jadernou elektrárnu.

Toto my nemáme a tudíž podle (nejen) mého názoru bychom měli zůstat věrní jaderné energetice .

+1/0
8.6.2014 12:08

P31e18t51r 74N18e90j28e50d27l77ý 3783653748960

Souhlas. Dosavadní verze energetické koncepce tuto základní ideu respektovaly a pravděpodobně i budoucí verze ji budou respektovat rovněž.

+1/0
8.6.2014 12:17

V40i92k74t44o87r 34Š10e67d30i77v85ý 8626841560106

Nemusí jít ani o konfrontaci - zanedlouho může být pro Rusy Čína významnějším zákazníkem, který dostane přednost.

0/0
8.6.2014 12:47

P56e93t16r 60K86r55a54t14i71n78a 1171816394596

Přesně tak. Na jednu stranu je fakt, že Rusko se asi bez peněz za fosilní zdroje neobejde. Na druhou - Čína je po zdrojích hladová a bude asi čím dál víc. Takže by asi klidně (a ráda) dala Rusku půjčku po dobu dostavby produktovodů za smlouvu s nějakým předkupním nebo dokonce výhradním právem na plyn a ropu.

Pokud u nás politici vydrží a skutečně dostaví a rozšíří obě jaderky, možná to bude naše zlaté prasátko, až kolem budou z drtivé většiny nestabilní OZE.

0/0
8.6.2014 19:55

P50a56v13e20l 17H94r65d58l71i20č49k62a 2871738870549

Děkuji za článek.

+1/0
8.6.2014 11:06



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.