Milion elektromobilů v Německu do roku 2020?

21. 08. 2009 14:33:16
Spolková vláda schválila ve středu 19. srpna ambiciózní Národní program rozvoje elektromobility.
Za deset let má v pravlasti automobilu a šrotovného jezdit jeden milion elektromobilů, v roce 2030 přes pět milionů a v roce 2050 by většina dopravy ve městech měla být zajišťována bez fosilních paliv.

1.png


Projekt elektromobilu „Mini E“ koncernů BMW a Vattenfall
Foto: dpa














V rámci akčního plánu bylo do roku 2011/2012 vyčleněno z druhého protikrizového finančního balíčku spolkové vlády celkem 500 milionů eur. Německo se rozhodlo touto aktivitou zařadit do stále se rozrůstající skupiny zemí podporujících přímo z vládní úrovně rozvoj elektromobilů a navazujících technologií.

2.png

Foto: dpa














Iniciativa německé vlády rozhodně není ve světovém měřítku ojedinělá. Například americký prezident Barack Obama před dvěma týdny oznámil spuštění obdobného programu v USA v rozsahu 2,4 miliardy USD. Ostatně o energetické politice nového prezidenta USA a následně o prvních reálných krocích v oblasti automobilového průmyslu a elektromobility jsem se již zmiňoval ve svých starších článcích na energetická témata.

Čína spustila obdobný program již před rokem 2000. Číňané si realisticky uvědomili, že jejich šance prorazit na zavedený evropský automobilový trh v segmentu automobilů se spalovacími motory je nepatrná, zatímco v perspektivním a dynamicky se rozvíjejícím segmentu hybridů a „stoprocentních elektromobilů“ mohou mít podstatně lepší výchozí pozici. A proto dlouhodobě investují do odvětví miliardové sumy.

3.png

Projekt elektromobilu „Smart“ koncernů Daimler a RWE
Foto: Daimler















Pokud se týká Německa, tak alokované finanční prostředky by měly být především směřovány do urychlení vývoje baterií (zvýšení dojezdu na jedno nabití a snížení ceny) a hnacích systémů elektromobilů. Další dílčí projekty mají směřovat k tvorbě příslušných technických standardů a integraci nových technologií do stávající energetické infrastruktury (výstavba nabíjecích stanic apod.). Konkrétně k tomuto účelu by mělo být dle slov spolkového ministra dopravy Wolfganga Tiefensee (SPD) investováno 115 milionů eur v osmi „modelových regionech“ (m.j. Berlín, Hamburg, Mnichov, Porýní a Porúří).

4.png

Foto: AP


















Spolkový ministr životního prostředí Sigmar Gabriel (SPD) přispěl se svou politickou troškou do environmentálního mlýna optimistickým tvrzením, že elektromobily mají být poháněny elektrickou energií z obnovitelných zdrojů (OZE) a nikoliv z uhelných nebo jaderných elektráren. Ovšem při pohledu na statistiky IEA vidíme, že realita bude zřejmě poněkud jiná, protože více než 60% německé elektřiny je doposud vyráběno spalováním uhlí, ropy a plynu, 26% z jádra, 10% z vody, větru a slunce, zbytek z biomasy a odpadu.

5.png

Foto: dpa

















I při zohlednění německého plánu na odstoupení od jaderné energetiky (tzv. Atomausstieg) je zřejmé, že procentuelní podíl elektřiny z OZE v bateriích elektromobilů bude podstatně nižší, než předpokládají mnozí dnešní optimisté.

Neodpustím si jedno malé odbočení. Celá problematika odstoupení od jaderné energetiky v Německu bude nepochybně vykazovat velmi zajímavý vývoj, protože v průběhu následujícího desetiletí by měla tato průmyslová velmoc odstavit elektrárny vyrábějící čtvrtinu veškeré elektřiny! Environmentální sektor velmi sebevědomě předpokládá, že výpadek produkce z jaderných elektráren musí být a rozhodně bude (jak jinak) pokryt výrobou z OZE, a to dokonce bez větších technických a ekonomických problémů.

Autor článku se naopak domnívá, že takto rozsáhlá změna energetického mixu v průběhu jednoho desetiletí je extrémně obtížný až neřešitelný úkol a že je pouze otázkou času, kdy bude nutné Němcům oznámit výsledky střetnutí environmentálně-politických představ SPD a Zelených z období Schröderovy vlády z r. 2000 s fyzikální a ekonomickou realitou. Otázkou je, jak se německá veřejnost vypořádá s posly nepříjemných zpráv, které poněkud nekorespondují s futuristickými mediálními vizemi o OZE, které zajistí šťastnou budoucnost energetiky s dostatkem elektrické energie bez jaderných elektráren a zároveň i bez emisí CO2.

Ale vraťme se zpět k elektromobilům. Milion vozidel je již dostatečné množství, které jistě umožní objektivně a v plném rozsahu posoudit možné výhody popř. nevýhody nových technologií a širší ekonomické a společenské souvislosti. Dočkejme tedy času. První výsledky z Německa by mohly být k dispozici už za několik let.

(Psáno pro blog.iDNES).


Petr Nejedlý
Autor: Petr Nejedlý | pátek 21.8.2009 14:33 | karma článku: 22.13 | přečteno: 1775x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.84 | Přečteno: 278 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.52 | Přečteno: 480 | Diskuse
Počet článků 157 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3028

Autor je absolvent ČVUT, fakulty elektrotechnické, specializace jaderné elektrárny. Od ukončení studií v r. 1988 pracuje ve společnosti ČEZ a.s., jaderná elektrárna Temelín - v současné době jako manažer útvaru technika, Výstavba jaderných elektráren. Profesně se zabývá elektroenergetikou, zvláště jadernou energetikou. Ačkoliv je technicky vzdělán, zajímá se rovněž o historickou religionistiku (z pohledu ateisty) a cizí jazyky (angličtina, němčina, ruština, francouzština).

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...