Návrh reformy podpory obnovitelných zdrojů v Německu
Spolkový ministr hospodářství Sigmar Gabriel minulý týden předložil teze k návrhu reformy zákona o obnovitelných zdrojích energie (OZE), s cílem zajistit snížení nákladů pro koncové spotřebitele ve formě příspěvku na OZE a umožnit přísnější regulaci výstavby nových zdrojů.
Z kvantitativního hlediska diskutovaná novela zákona počítá se závazným stanovením celkového zastoupení OZE na výrobě elektřiny v rozsahu 40% až 45% v časovém horizontu do roku 2025 a následně 55% až 60% do roku 2035.
Z hlediska kvalitativního by měla novela zajistit dosažení následujících cílů:
- zavést nástroje umožňující účinnou regulaci nové výstavby jednotlivých technologií OZE
- směřovat rozvoj OZE do technologií s nejnižšími náklady
- zrušit stávající systém nepřiměřeně vysoké finanční podpory a zavést systém postupně klesající podpory
- s účinností od roku 2017 umožnit stanovování výše podpory jednotlivých technologií na základě veřejných soutěží a zavést systém povinného přímého prodeje elektřiny z OZE na trhu
- zajistit přiměřený podíl všech spotřebitelů na odpovídajících nákladech, avšak zároveň udržet mezinárodní konkurenceschopnost průmyslových odvětví s vysokou spotřebou elektřiny
- zajistit soulad systému podpory OZE s evropským právem
- výrazně zjednodušit systém podpory OZE
Z pohledu instalovaného výkonu zdrojů by měl novelizovaný zákon znamenat stanovení stropu pro celkovou výstavbu mořských větrných elektráren na 6,5 GW do roku 2020 resp. 15 GW do roku 2030. Jak pro pevninské větrné elektrárny, tak i pro fotovoltaické elektrárny se počítá s nárůstem instalovaného výkonu pouze o 2,5 GW ročně. Navíc systém podpory má být dostatečně pružný a účinný, aby umožnil dlouhodobě udržet reálný nárůst výkonu budovaných zdrojů v předepsaných mezích. V případě výroby elektřiny z biomasy je argumentováno vysokými náklady, takže se předpokládá podpora nárůstu tohoto segmentu OZE v rozsahu maximálně 100 MW ročně, přičemž pozornost by měla být zaměřena především na technologie zpracování odpadů. Vzhledem k vývoji na elektroenergetickém trhu novela prozatím nepočítá s regulací rozvoje geotermálních a vodních elektráren.
Hrubou představu o finanční náročnosti budoucího modifikovaného systému podpory OZE lze získat z modelového příkladu pro rok 2020, který je uveden ve zveřejněném dokumentu:
V roce 2020 je roční spotřeba elektřiny prognózována na 600 TWh, s podílem zastoupení výroby z OZE v rozsahu 35%, tj. 210 TWh. Z uvedeného podílu OZE ve výši 210 TWh bude výroba 150 TWh subvencována v rámci stávajícího systému (EEG 1.0), protože konkrétní výše podpory byla resp. ještě bude stanovena na základě platných podmínek v letech 2000-2014. Tato zásada je výsledkem politických dohod o nepřípustnosti retroaktivních opatření v oblasti podpory OZE. Průměrná výše náhrady pro všechny technologie v rámci stávajícího systému odpovídá 0,17 euro/kWh. Výroba zbývajících 60 TWh zelené elektřiny však bude podporována dle nového střídmějšího systému (EEG 2.0) s navrhovanou průměrnou náhradou 0,12 euro/kWh od roku 2015. Z uvedených hodnot předpokládané výroby a podpor se dopočítáme částek 25,5 + 7,2 miliardy euro ročně. K výsledné částce je nutné ještě připočítat náklady na zajištění dostatečných kapacit resp výroby konvenčních zdrojů vyrovnávajících kolísavou výrobu OZE, které jsou odhadovány v řádu stovek milionů až jednotek miliard euro ročně (tzv. kapacitní mechanismus).
Prezentované desetimiliardové finanční sumy v eurech dokladují, že se Sigmar Gabriel ve funkci ministra hospodářství pokouší přibrzdit řádně rozjetý finanční vlak, který však vykazuje ohromnou setrvačnost v důsledku politicko-ekonomických rozhodnutí z minulých let, na nichž se mimochodem osobně podílel jako spolkový ministr životního prostředí v létech 2005 – 2009. I v případě schválení navrhované novelizace zákona omezující podporu OZE lze vzhledem k plánovanému vzrůstajícímu zastoupení OZE v elektroenergetickém mixu v následujících letech očekávat dlouhodobé a výrazné překračování hranice ročních nákladů 30 miliard euro. To je bezpochyby suma, která bude dusit koncové spotřebitele a s vysokou pravděpodobností nepříznivě dopadne i na velké průmyslové firmy s energeticky náročnou výrobou, kterým se až doposud dařilo vyhýbat se prostřednictvím výjimek vysokým platbám příspěvku na OZE.
Pevné odhodlání nové spolkové vlády kousnout do kyselého politického jablka rovněž dokladuje velmi ambiciózní časový plán. Návrh novely zákona by měl být vládou projednán 9. dubna, přičemž lze očekávat obtížnou diskuzi už v rámci vládní koalice. Následný legislativní proces by měl být ukončen ještě před letními parlamentními prázdninami, což je opravdu velmi optimistický termín, protože vládní návrh bude bezpochyby předmětem obšírné, odborně komplikované a politicky kontroverzní diskuze. Nový zákon by měl vstoupit v platnost již od 1. srpna tohoto roku.
Závěrem je vhodné zdůraznit, že snaha německých politiků není v evropském měřítku zdaleka ojedinělá. I v dalších evropských zemích politici intenzivně hledají legislativně přijatelné cesty k přizpůsobení rozvoje OZE ekonomickým možnostem jednotlivých národních ekonomik.
(Psáno pro blog.iDNES)
Petr Nejedlý
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 3)
Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 2)
Pokračování miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 1)
Poradenská společnost McKinsey od září 2012 pravidelně zveřejňuje analýzu, která na základě hodnocení patnácti parametrů názorně dokladuje postup energetické transformace.
Petr Nejedlý
Jižní Austrálie, kraj bez baseloadu a po sérii blackoutů
Jižní Austrálie měla být globálním příkladem náhrady uhelných elektráren pracujících v základním zatížení obnovitelnými zdroji. K prvnímu blackoutu došlo za necelých pět měsíců.
Petr Nejedlý
O jednom zimním týdnu a obnovitelných zdrojích v Německu
Elektroenergetika musí zajistit spolehlivé dodávky elektřiny i za nejnepříznivějších podmínek, které v případě obnovitelných zdrojů určují přírodní vlivy.
Petr Nejedlý
Možnosti decentralizované energetiky v ČR
Operátor trhu musí každoročně předkládat zprávu o způsobu zabezpečení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu. Letošní zpráva byla věnována tématu decentralizace.
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2016 (díl 3)
Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2016 (díl 2)
Pokračování miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Německá energetická transformace – aktualizace 2016 (díl 1)
Poradenská společnost McKinsey od září 2012 pravidelně zveřejňuje analýzu, která na základě hodnocení patnácti parametrů názorně dokladuje postup energetické transformace.
Petr Nejedlý
Česká republika snížila emise razantněji než Německo a Rakousko
Eurostat publikoval počátkem listopadu souhrnné údaje k snižování emisí skleníkových plynů v zemích EU od roku 1990. Výsledky České republiky rozhodně nejsou špatné.
Petr Nejedlý
O přerozdělování uprchlíků a elektřiny
V mediálním lomozu vrcholící uprchlické krize zapadla nenápadná zpráva, zveřejněná na webu českého provozovatele přenosové soustavy.
Petr Nejedlý
Vládní jaderná strategie
Česká vláda konkretizovala svoji představu o budoucím směřování energetiky schválením Státní energetické koncepce a Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky.
Petr Nejedlý
Pozvolné německé prozření z iluze zelené energetiky
Energetika založená na obnovitelných zdrojích energie se nutně stane standardní průmyslovou technologií – a to se všemi negativními důsledky.
Petr Nejedlý
Rok 2015 v jaderné energetice EU
Rok se s rokem sešel a nastal čas na krátkou aktualizaci informací o připravovaných projektech výstavby jaderných elektráren v Evropské unii.
Petr Nejedlý
Cestou zelenou k Hinkley Point
Evropská komise schválila systém podpory britské jaderné elektrárny Hinkley Point. Zelení jsou prý zděšeni. Mají krátkou paměť, protože ke státní podpoře sami dláždili cestu.
Petr Nejedlý
Index energetické transformace Německa (3)
Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Index energetické transformace Německa (2)
Pokračování miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.
Petr Nejedlý
Index energetické transformace Německa (1)
Poradenská společnost McKinsey od září 2012 zveřejňuje dokument, který na základě hodnocení patnácti parametrů názorně dokladuje postup energetické transformace.
Petr Nejedlý
Energetická transformace ve stínu rypadel
V Německu probíhají bouřlivé diskuze o rozšiřování hnědouhelných povrchových dolů. Proč, když jsou provozovány obnovitelné zdroje o výkonu 80 jaderných bloků?
Petr Nejedlý
Podpora zelené energetiky ve Velké Británii
Britská vláda schválila finanční podporu osmi klíčovým projektům na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů – ve formě “Contract for Difference”.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 157
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3028x
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
Co právě poslouchám
- Magdalena Kožená: Ah! Mio Cor (Händel Arias)
- Magdalena Kožená: Bach arias
- Jean-Baptist Lully: Te Deum
- Magdalena Kožená: Lamento (Bach family arias)
- Magdalena Kožená: Vivaldi